Tip

Starten met maaltijdbezorging tijdens de coronacrisis: zo boek je succes!

Steeds meer horecaondernemers beginnen met maaltijdbezorging. Door de maatregelen in verband met het coronavirus waren alle horecazaken half maart genoodzaakt om de deuren te sluiten. Hoewel er de komende maanden waarschijnlijk wel wat versoepeld wordt, zal het nog heel lang duren voordat restaurants op volle capaciteit kunnen werken. Om het omzetverlies zoveel mogelijk te beperken, kan het opzetten van maaltijdbezorging zeker helpen. Maar hoe zet je zo’n bezorgdienst op poten? Waar moet je aan denken? En belangrijker nog: hoe boek je succes?

Laten we beginnen met goed nieuws. Doordat mensen massaal aan huis gekluisterd zitten, hebben ze sneller behoefte aan een makkelijke maaltijd. Bovendien missen ze het restaurantgevoel, waardoor ze eerder geneigd zijn om eten thuis te laten bezorgen. Er is dan ook zeker een markt in maaltijdbezorging. Jouw doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en de faciliteiten te verzorgen om dit mogelijk te maken. Hoe je dat doet, leggen we uit in dit artikel.

Wat doe je als de crisis voorbij is?

Allereerst is het belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen. Zal maaltijdbezorging echt voldoende opleveren om het omzetverlies te beperken? Je moet er immers ook over nadenken dat je commissies moet betalen als je je bij een bezorgservice inschrijft. Bovendien moeten er faciliteiten verzorgd worden om dit mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van fietsen en/of scooters om de maaltijden rond te brengen. Bovendien is het slim om te bedenken wat je gaat doen als de crisis weer voorbij is. Blijf je dan bezorgen en zal dit ook mogelijk blijven? Of stop je en ga je er vanuit dat dit begrepen zal worden door de klant?

Bereik zoveel mogelijk mensen

Wanneer je toch besluit om een bezorgservice op poten te zetten, is het belangrijk dat je snel zoveel mogelijk mensen bereikt. Hier kun je het beste social media voor gebruiken. Kies voor een ludieke titel, zoals bijvoorbeeld; ‘wat gaan we eten vanavond?’ en deel een foto van de lekkerste gerechten en de mededeling dat jullie nu ook bezorgen.

Het is tevens mogelijk om je bij een grote bezorgservice aan te sluiten, maar dit kost tevens extra geld. Het is doorgaans goedkoper om zelf bestellingen telefonisch aan te nemen en de bestelling via je eigen restaurant te laten lopen.

Contactloos bezorgen

Houd er tevens rekening mee dat mensen graag zien dat er contactloos wordt bezorgd. Hoewel dit over het algemeen wordt aangenomen, is het wel belangrijk om dit nog eventjes extra te benadrukken zodra je gaat bezorgen. Geef je bezorgers daarnaast duidelijke instructies mee, zodat zij precies weten hoe ze de bezorging moeten aanpakken. Laat ze de tas met maaltijden bijvoorbeeld voor de deur zetten, dan pas aanbellen en vervolgens afstand nemen. De klant kan vervolgens de maaltijden zelf pakken en naar binnen brengen. Betalingen worden altijd voorafgaand aan de bezorging gedaan, waardoor er geen fysiek contact hoeft te zijn.

Wees eerlijk

Als je plotseling een gehele bezorgservice op poten zet, snappen mensen best dat het soms wat langer kan duren en dat jullie hier nog een beetje in moeten komen. Wees daarom eerlijk en geef aan dat jullie je uiterste best doen, maar dat er soms nog wel eens wat foutjes gemaakt kunnen worden. Mensen waarderen die eerlijkheid en zullen daardoor meer begrip tonen. Eten bestellen in Amsterdam wordt dan ook voor hen een stuk aantrekkelijker.